Kjekt å ha i strikkemappa

28/04/2019

Når en begynner på et strikkeprosjekt er i grunn det eneste du trenger en god dose motivasjon, garn og pinner. Og i de aller fleste oppskriftene står det beskrevet hva du eventuelt vil trenge av tilbehør til strikkingen. Men likevel kan det være enkelte ting som er et must å ha i strikkemappa

Det finnes mange ulike varianter også innen denne kategorien, både av pinner, sakser, målebånd osv. Det viktigste er at du finner det som du liker best. 

Pinner er jo selvsagt en nødvendighet skal du strikke. Og her kan du velge pinner i mange ulike kvaliteter; aluminium, plast, tre, bambus osv. Jeg personlig synes aluminium og tre er de beste å strikke med. 

Jeg velger pinner i tre-kvalitet både fordi jeg synes maskene ligger best på pinnen, slipper at de glir av (jeg strikker nok litt løst), og de langer mindre lyd. Jeg strikker ganske raskt og da kan jo de rundt meg bli små-lei av denne klirrelyden aluuiniumspinner gir. Iallfall når en strikker på settpinner.

Settpinner: Du har kanskje sett at det ofte står settpinner som tilbehør i oppskriften. dette betyr altså 5 stk enkle pinner. Disse bruker man ofte om man strikker strømper, ermer, eller et arbeid med et mindre antall masker. Selv om det også går å strikke strømper og ermer (mindre antall masker) på rundpinne; Magic loop, er jeg nok mere fan av å bruke 5 pinner. 

Det en må være litt obs på om en strikker med trepinner eller bambuspinner, da spesielt de tynnere pinnene, er at dersom en strikker stramt er det lett at pinnene knekker. Det har jeg opplevd flere ganger, og kan være veldig frustrerende! 

pinnestørrelser

I de fleste oppskrifter står det f.eks slik: "veil.pinnestr: 3,5mm" Dette betyr altså at for å oppnå den strikkefastheten som oppskriften tar utgangspunkt i anbefales det å bruke pinner med tykkelse 3,5 mm (millimeter).

Kjekt å ha
Kjekt å ha

På bildet over kan du se hva jeg alltid har med meg i strikkevesken. 

  1. strikkepinner i ulike størrelser, fasonger og kvaliteter
  2. måleband
  3. heklekrok ( dersom du mister en maske som forsvinner litt nedover i arbeidet, er en liten heklekrok kjekk for å maske masken opp igjen)
  4. saks (anbefaler å aldri bruke saksen til annet enn garn. Bruker du den f.eks på pair eller lignende kan saksen bli sløv og det blir vanskeligere å få klipt garnet pent)
  5. maskemarkører 
  6. butt stoppenål

Har du dette, sammen med oppskrift og garn er det bare å få fart på pinnene og strikke ivei. 

Lykke til

-Mona

Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started